Export iten: EndNote BibTex

Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede2.espm.br/handle/tede/430
???metadata.dc.type???: Dissertação
Title: Smart destinations as method to rethink tourism marketing: a simplified method that any business or destination con implement it!
???metadata.dc.creator???: Jardim, Fernando Nahat 
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Mello, Cristina Helena Pinto de
???metadata.dc.contributor.referee1???: Strehlau, Vivian Iara
???metadata.dc.contributor.referee2???: Biz, Alexandre Augusto
???metadata.dc.description.resumo???: Este trabalho acadêmico procura contribuir com a discussão existente de marketing turístico no Brasil, relacionando-o a frameworks modernos de desenvolvimento turístico e entendendo quais são os principais problemas para desenvolver o turismo no país. Após revisão de literatura, surveys e testes, um modelo simplificado do framework de desenvolvimento de turismo inteligente foi criado. Entrevistas em profundidade com especialistas da área foram conduzidas para entender melhor a indústria e validar este modelo. Depois das entrevistas, toda informação obtida foi analisada e foi possível entender os principais desafios relacionados ao desenvolvimento turístico no Brasil e o que deve ser feito para se colocar em prática métodos modernos e tecnológicos de desenvolvimento de turismo. Finalmente, o modelo anterior foi evoluído para a sua versão final, que agora atua em cima das principais dificuldades do turismo brasileiro, como por exemplo, a estruturação de governança local, continuidade de políticas públicas, não digitalização do trade, mindset antigo do trade, entre outros fatores, e permite que qualquer gerente, mesmo sem conhecimento prévio do mercado de turismo e de tecnologia, possa implementar métodos modernos, tecnológicos e digitais necessários para ser bem sucedido nas suas estratégias de turismo.
Abstract: The present academic work seeks to contribute to the existing discussion about tourism marketing in Brazil, relating it to modern tourism development frameworks and understanding key issues of tourism development in the country. Through literature review, surveys and tests a simplified tourism development framework model was developed. Then, in deep interviews with tourism specialists were conducted in order to better understand that industry and to validate the first version of the model. After the interviews, all the data was analysed, and it was possible to understand the main problems regarding tourism development in Brazil and what should be done in order to put in place a modern and technological tourism development framework. Finally, the prior model was evolved to the final version of the simplified tourism development framework, which now addresses the Brazilian tourism key industry issues, such as the creation of a local governance, continuity of public policies, the non-digitalized trade sector and their old business mindset, and many others. This simplified framework would allow any manager without any previous knowledge in tourism / technology to implement modern, digital and technological methods that are necessary in order to succeed in their tourism strategies.
Keywords: destinos turísticos inteligentes, estratégias em turismo, sistema de informações turísticas; competição entre cidades turísticas; consumo de turismo
tourism smart destination; tourism strategy; tourism information system; tourism competitiveness
???metadata.dc.subject.cnpq???: CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
???metadata.dc.language???: por
???metadata.dc.publisher.country???: Brasil
Publisher: Escola Superior de Propaganda e Marketing
???metadata.dc.publisher.initials???: ESPM
???metadata.dc.publisher.department???: ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu
???metadata.dc.publisher.program???: Programa de Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor
Citation: Jardim, Fernando Nahat. Smart destinations as method to rethink tourism marketing: a simplified method that any business or destination con implement it!. 2019. [253 f.]. Dissertação ( Programa de Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] .
???metadata.dc.rights???: Acesso Aberto
URI: http://tede2.espm.br/handle/tede/430
Issue Date: 25-Feb-2019
Appears in Collections:Dissertações - MPCC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fernando Nahat Jardim.pdfSmart destinations as method to rethink tourism marketing: a simplified method that any business or destination con implement it!7.64 MBAdobe PDFThumbnail

View/Open ???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.preview???


Items in TEDE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.